داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

برنامه اتوپیا برای کمک به کودکان مبتلا به اگزما

برنامه اتوپیا برای کمک به کودکان مبتلا به اگزما

این مقاله برای کمک به درک بیشتر درباره اگزمای آتوپیک که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود ، نوشته شده است.
کلمات اگزما و درماتیت به معنای یکسان است و بنابراین اگزمای آتوپیک همان شرایط درماتیت آتوپیک است.
در این مقاله به شما میگوییم اگزمای آتوپیک چیست، چه عواملی باعث به وجود آمدن آن میشود، چگونه می توان آن را درمان کرد و از کجا میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.
اگزمای آتوپیک یک بیماری مزمن است که حتی ساده ‏ترین کارها را پیچیده می‏کند. به همین دلیل، برنامه آتوپی برای کمک به کودکان آتوپیک طراحی شده است تا با فعالیت‏ های روزانه‏ خود بهتر کنار بیایند. این ابزار آموزشی توسط پروفسور “گِلمِتی” در مدرسه‏ ایتالیایی آتوپی در میلان ارائه شده است و لیستی از “بایدها و نبایدها” را به والدین ارائه می¬دهد. این برنامه هم سرگرم کننده است و هم والدین می توانند به آسانی از آن برای تسهیل ارتباط با فرزند خود استفاده کنند تا به آنها کمک کنند که بهتر با بیماری خود کنار بیایند.
بیشتر مدت زمان خواب خود را با خارش و یا ناراحتی بگذراند.
بی‏خوابی نیز ممکن است موجب خواب آلودگی روزانه، خستگی، کج ‏خلقی و عدم تمرکز شود.
به کودکتان بگویید که او را درک می‏کنید و می‏دانید که خارش مداوم چه حسی دارد و همچنین به او یادآوری کنید که همیشه در کنار او هست.
کنید که دمای آب خیلی زیاد نیست. (بین 35 تا 36 درجه سانتیگراد) هنگام شستن پوست آتوپیک باید با ملایمت رفتار کرد و لازم است پس از حمام، پوست با حوله‏‌ی نرم، خشک و از مالش پوست خودداری شود.
همچنین بعد از شست و شو زمان مناسبی برای اعمال درمان موضعی پزشک (دارو یا نرم کننده) است.
پوشیدن لباس گرم ممکن است باعث خارش و خراشیدگی شود. به جای الیاف مصنوعی که اغلب پوست را تحریک می کند، از لباس های نخی استفاده کنید. از فرزندتان بخواهید که هر روز لباس زیر و پیژامه خود را عوض کند.
در ابتدای هر سال تحصیلی، حتما شرایط فرزندتان را برای معلمش توضیح دهید و او را در مورد اینکه فرزندتان به دلیل خارش ‏های شدید شبانه، ممکن است دچار بی‏خوابی شده باشد و احساس خستگی و بی حوصلگی کند. به او بگویید تمرکز کردن سر کلاس به دلیل خارش های پوستی برایش مشکل است. اطمینان حاصل کنید که میز کودک شما در نزدیکی خروجی تهویه مطبوع، کولر یا بخاری قرار نداشته باشد. حتی قرارگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب می¬تواند مضر باشد. به فرزندتان بگویید که درماتیت آتوپیک علاوه بر اینکه مسری نیست، به دلیل عدم رعایت بهداشت نیز پدید نمی آید. کودک شما نیز می تواند این موضوع را به دوستان خود بگوید و از نگرانی آن¬ها بکاهد. کودکان مبتلا به اگزما ممکن است به خاطر ظاهر پوستشان خجالت بکشند و یا مورد تمسخر هم¬کلاسی هایشان قرار بگیرند.
او مناسب نیست؛ چراکه کودک شما ممکن است به تخم مرغ یا محصولات لبنی آلرژی داشته باشد. به طور کلی، میوه‏های رسیده هر فصل توصیه می‏شود. به فرزندتان بگویید که نباید از صحبت کردن درباره وضعیت خود خجالت بکشد. شما نیز به راحتی در مورد وضعیت فرزند خود، با معلمان و والدین دوستان فرزندتان، صحبت کنید.
بهار می تواند یک کابوس واقعی برای افراد مبتلا به آلرژی باشد. چرا که گرده¬ها در بالاترین حد خود هستند و فعالیت در محیط باز را مشکل می¬کند. در تابستان از ضدآفتاب های مناسب استفاده کنید تا از پوست کودکتان در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.
در شب از مواد دافع حشرات استفاده نکنید. این مواد به پوست حساس کودک شما اسیب می زند. بعد از فعالیت ورزشی اطمینان حاصل کنید که فرزند شما لباس تمیز و خشک بپوشد. لباس های خیس و مرطوب اگزما را بدتر می کند.
آن دسته از فعالیت های مدرسه که نیاز به لمس کردن چسب، رنگ، خاک، غذاهای خاص، اشیاء چوبی یا فلزی دارند، می توانند باعث بروز زخم شوند. بهتر است به وضوح به فرزندتان توضیح دهید که چه چیز هایی را نمی تواند لمس کند.
که حمام کند، مطمئن شوید که زمان استحمام طولانی نباشد و آب خیلی گرم نباشد. سعی کنید ناخن های فرزندتان کوتاه باشد تا بر اثر خارش پوستش آسیب نبیند. برای تمیز کردن پوست از محصولات سازگار با پوست مانند روغن استحمام یا پن های بسیار ملایم استفاده کنید. از حوصله های زبر استفاده نکنید.
زمان استحمام فرصت مناسبی برای اعمال درمان های موضعی تجویزی پزشک مثل دارو یا نرم کننده است. می توانید آموزش استفاده از کرم¬های موضعی را به کودکتان آموزش دهید تا خودش به تنهایی از آن ها استفاده کند. پس از استحمام، پوست خشک می¬شود که لازم است از مرطوب کننده استفاده کرد. خشکی پوست، اگزما را تشدید می¬کند.
ما رژیم خاصی را پیشنهاد نمی کنیم، اگرچه باید از برخی غذا¬ها اجتناب شود: گوجه فرنگی خام، میوه های ترش (مرکبات، کیوی)، بادام زمینی، غذاهای دریایی، برخی از انواع ماهی‏ها مخصوصا اگر کنسرو شده باشد (ماهی تن، ساردین، اسقومری، شاه ماهی، ماهی کولی، قزل‏آلا)، گوشت خوک پخته شده، پنیر های سخت (پارمسان، پنیر سوئیسی)، خردل و ادویه جات.
به علاوه کودکانی که به تخم مرغ و یا غذاهای لبنی حساسیت دارند، باید از خوردن آن خودداری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *