داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

اوره با پوست چه می کند؟

اوره با پوست چه می‌کند؟

اوره با پوست چه می کند؟ اوره نام ماده‌ای است که به طور عمومی در مراقبت و بهداشت پوست برای بهتر کردن عملکرد سد پوست و همچنین به عنوان یکی از رایج ترین مرطوب کننده ها و یکی از عوامل اصلی درمانی کراتولیتیک استفاده می شود. این ماده، نقش اساسی در تنظیم تکثیر کراتینوسیت ها دارد و این کارکرد آن نقش دفاع ضد میکروبی ایفا می کند.

کارکرد اوره چیست؟

فرمولاسیون‌های حاوی این ماده‌ی بنیادین و اثرگذار، تاثیر قابل توجهی را در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس نشان داده است.اوره می تواند منافذ پوست و ناخن را بازتر کرده و عملکرد داروهای موضعی را تسریع کند. این ماده‌ی نام آشنا در صنایع بهداشتی و درمانی، یک عامل نرم کننده و مرطوب کننده موضعی و ضد خارش است و نقش کلیدی در تنظیم کراتینوسیت دارد. یکی از اولین کاربردهای اوره در روش‌های درمانی جدید، درمان موضعی زخم ها به دلیل خواص ضد باکتریایی آن است. در حال حاضر، اوره به طور گسترده در صنعت محصولات مراقبتی پوست استفاده می شود.  ترکیبات با غلظت اوره پایین، برای مثال اوره %5 برای مرطوب کردن و آبرسانی پوست به طور متناوب و مستمر قابل استفاده است. اما معمولا غلظت‌های متوسط آن مانند %10 یا %20 برای التیام التهاب‌های غیر حاد پوستی و غلظت‌های بالاتر مانند %50 برای درمان و پاکسازی بافت‌های نکروزه نشان داده شده اند. اوره یک مولکول آلی با وزن مولکولی کم است که عمدتا در بدن انسان پس از هضم کبدی پروتئین ها تولید می شود. اوره یک مولکول با قابلیت جذب آب است که در لایه‌ی اپیدرم پوست به عنوان یکی از فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی  وجود دارد و برای آبرسانی و انسجام لایه شاخی پوست ضروری است. باید در نظر داشته باشیم که کاهش سطح رطوبت پوست می تواند از دست دادن آب از طریق اپیدرم را افزایش دهد و نهایتا باعث پوسته پوسته شدن و ایجاد هایپرکراتوز، قرمزی یا خارش پوست شود.  فرمولاسیون‌های مبتنی بر اوره به خوبی جذب می شوند. کرم‌های حاوی اوره ممکن است بوی ناخوشایند داشته باشند، هرچند حتی در صورت فاقد اسانس بودن فرمولاسیون، این بوی ناخوشایند به سرعت از بین می رود. گفتنی است که در برخی موارد، استفاده از غلظت‌های بالای اوره، باعث ایجاد تحریک پوستی خفیف می شود. این اثر نامطلوب موقتی است و معمولا خود به خود برطرف می شود.

کارکرد های اصلی اوره به طور مشخص چیست؟

  • باعث کم شدن از دست رفتن سطح آب پوست TEWL و افزایش ماندگاری سطح آب و مقاومت لایه شاخی می شود. علاوه بر این، اوره می تواند به عنوان یک مرطوب کننده مانند یک جایگزین برای آب در شرایط رطوبت کم عمل می کند.
  • عملکرد اوره، دفاع ضد میکروبی را بهبود می بخشد و مکانیسم اثرگذاری این ماده بر روی پوست، از طریق انتقال دهنده‌های رطوبت رسان مانند آکواپرین 9 و آکواپرین 3 انجام می شود. اوره این ناقل‌ها و ژن‌های دخیل در تمایز کراتینوسیت‌ها را تنظیم می‌کند و در نتیجه‌ی این عملکرد سد پوست و دفاع ضد میکروبی را افزایش می‌یابد.
  • یک مولکول بسیار فعال و تنظیم کننده مهم در ساختار و عملکرد اپیدرم است. اوره نقش اساسی در کنترل تکثیر کراتینوسیت ایفا می کند و در نهایت از کلفت شدن لایه‌های پوستی جلوگیری می کند.
  •  در غلظت‌های بالا می‌تواند پروتئین‌هایی مانند کراتین را با شکستن پیوندهای هیدروژنی آن‌، دچارتغییرات ساختاری کند. که این مورد، نقش کراتولیتیک اوره نامیده می شود.
  • نفوذ دارو را افزایش می دهد. این ماده می تواند انتقال و جذب مولکول‌هایی مانند ضد قارچ ها یا هورمون ها را از طریق پوست و ناخن تسهیل کند. این اثر به دلیل افزایش جذب آب توسط کراتینوسیت ها در مجاورت اوره است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *