داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

پوست مرغی شدن بدن و علائم و روش درمان کراتوز پیلاریس

پوست مرغی شدن بدن و علائم و روش درمان کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس که گاهی به آن “پوست مرغی” نیز می گویند، یک بیماری پوستی شایع است که باعث میشود تکه هایی از برجستگی های خشن روی پوست ظاهر شود. این برجستگی ها یا جوش های ریز در واقع سلول های مرده پوست هستند که فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. آنها گاهی اوقات به رنگ قرمز یا قهوه ای ظاهر می شوند. کراتوز پیلاریس معمولاً در قسمت بالایی بازوها، ران ها، گونه ها یا باسن دیده می‌شود. این بیماری مسری نیست و معمولاً باعث ناراحتی یا خارش نمی‌شود. این بیماری در ماه‌های سرد زمستان که پوست تمایل به خشک شدن دارد و همچنین در دوره های بارداری در زنان بیشتر میشود.

علائم کراتوز پیلاریس چیست؟

بارزترین علامت این بیماری ظاهر آن است. برجستگی های قابل مشاهده ای که روی پوست ظاهر می‌شوند شبیه برآمدگیهای پوست مرغ کنده شده است و به همین دلیل معمولا به عنوان “بیماری پوست مرغ” شناخته می شود.

برجستگی ها می توانند در هر نقطه از پوست که فولیکول مو وجود دارد ظاهر شوند و معمولاً در قسمت بالایی بازوها و ران ها دیده می شوند. سایر علائم مرتبط با آن عبارتند از:
▪︎ صورتی یا قرمزی خفیف در اطراف برجستگیها
▪︎ پوست خشک
▪︎ برجستگی هایی که شبیه به کاغذ سنباده هستند
▪︎برجستگی هایی که بسته به رنگ پوست می توانند در رنگهای مختلف ظاهر شوند( به رنگ گوشت سفید، قرمز، صورتی، قهوه ای یا سیاه)

چه کسانی به کراتوز پیلاریس مبتلا می‌شوند؟

هر کسی ممکن است مستعد ابتلا به این عارضه پوستی باشد. اما بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است. کراتوز پیلاریس اغلب در اواخر دوران نوزادی یا دوران نوجوانی شروع می‌شود و معمولاً در اواسط دهه ۲۰ سالگی برطرف می‌شود و بیشتر موارد تا سن ۳۰ سالگی کاملا از بین می رود.
تغییرات هورمونی در دوران بارداری و در دوران بلوغ باعث بیشتر شدن این بیماری می‌شود. همچنین این بیماری در افراد با پوست روشن بیشتر شایع است.

اصولاً در افرادی که دارای موارد زیر هستند بیماری کراتوز پیلاریس شایع تر است:
▪︎ پوست خشک
▪︎ اگزما
▪︎ تب یونجه
▪︎ ملانوم
▪︎ چاقی
▪︎ زنان، کودکان و نوجوانان
درمان کراتوز پیلاریس
هیچ درمان شناخته شده‌ای برای کراتوز پیلاریس وجود ندارد و معمولاً با افزایش سن خود به خود برطرف می‌شود. اصولاً کراتوز پیلاریس نسبت به درمان مقاوم است. بهبودی کامل این بیماری ممکن است ماهها طول بکشد.
درمان های پوستی
به طور معمول متخصص پوست ممکن است یک درمان مرطوب کننده را برای تسکین خارش، خشکی پوست و بهبود ظاهر پوست توصیه کند. بسیاری از کرم های موضعی می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند یا از مسدود شدن فولیکول های مو جلوگیری کنند.

دو ترکیب مهم که در درمان های مرطوب کننده وجود دارند اوره و اسید لاکتیک هستند که پوست را نرم و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند درمانهای دیگر نیز عبارتند از:
▪︎ چربی های شیمیایی
▪︎ کرم رتینول

سخن پایانی

به طور کلی برای رفع مشکل کراتوز پیلاریس و رعایت موارد زیر باعث بهبود روند این بیماری خواهید شد:
▪︎ از یک مرطوب کننده غلیظ و لطیف کننده پوست استفاده کنید.
▪︎ پوست را خراش ندهید و مناطق حساس را فشار ندهید.
▪︎ از آب گرم به جای آب داغ برای استحمام استفاده کنید تا باعث خشکی پوست نشود.
▪︎ مدت زمان استحمام خود را به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه محدود کنید.
▪︎ از یک رژیم غذایی سالم با ویتامین A وE و همچنین اسیدهای چرب ضروری استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *